2016. április 25., hétfő

Közösségi oldalak az oktatásban

A mai világot nehéz elképzelni közösségi oldalak nélkül. A legtöbb fiatalnak a zsebében, táskájában (és a kezében!) megtalálhatóak az okostelefonok, tabletek mobilinternet hozzáféréssel, amelyek segítségével éjjel-nappal jelen vannak a közösségi oldalakon, és követik a történéseket. Ezt az állandósult online létet miért ne használjuk ki az oktatásban?



Magyarországon a legelterjedtebb közösségi oldal a Facebook. Ennek az oldalnak néhány (matematikai órai) alkalmazását szeretném bemutatni.

Amit először is ki szeretnék hangsúlyozni az az, hogy minden esetben ZÁRT csoportot készítsünk, így amit mi vagy a gyerekek ott írunk, az láthatatlanul marad az ismerőseink, a nagyvilág előtt. Erre azért van szükség, mert biztosan lesz olyan diák, aki általában csak passzív szereplője a közösségi hálónak, nem posztol, lájkol, oszt meg semmit, és ezt a döntését tiszteletben kell tartani. A zárt csoport lehetővé teszi, hogy továbbra is rejtve maradjon, csak a csoport tagjai láthatják mit "művel".

Szerintem egy jó ötlet lenne, ha minden órán mást jelölünk ki, hogy foglalja össze a csoportban egy bejegyzés formájában, hogy mi zajlott az órán, mi a házi feladat. Az ilyen miniösszefoglalások az esetleges hiányzóknak egy remek lehetőség, hogy ne maradjanak le. Viszont azoknak a diákoknak is jó, akik ott voltak az órán, mert még egyszer látják az anyagot, igaz csak címszavakban, de ez a készülést megkönnyíti. Ez nekünk is jó, mert látjuk, hogy mennyire figyeltek a gyerekek, és mivel a házi feladat is posztolásra kerül, így nem hivatkozhat senki arra, hogy nem írta fel a feladatokat, vagy éppenséggel „de ez a tanárnő nem is mondta” :) Akár ezeket a bejegyzéseket is honorálhatjuk pluszokkal, kisötösökkel. Azoknak is járhat plusz/kisötös, akik a posztolót kiegészítik, helyesbítik.

A Facebookon lehet követni embereket/csoportokat/egyéb oldalakat, és szerencsére matematika témában is jó néhány csatorna közül válogathatunk. Ha a gyerekekkel „belájkoltatjuk” őket, akkor a hírfolyamukban megjelennek a cikkek, és remélhetőleg, ha már eléjük kerülnek, néhányra rá is kattintanak, elolvassák, megnézik őket. Ha ilyet fogok csinálni a „gyerekeimmel”, akkor biztosan a Numberphile lesz az első like-olni valójuk. Átlagos emberek számára is érthető, érdekes és nem túl hosszú videókat készítenek, igaz angol nyelven. Az összes videójuk felkerül youtube-ra, így ott egyben megtekinthetőek.

A csoportban ajánlhatunk nekik olvasni-, néznivaló anyagokat, érdekességeket, esetleg az órai kivetített anyagokat is, persze csak miután posztolta az aktuális összefoglaló.

Pl. Sorozatok témakörben a Fibonacci sorozat előkerül, erre egy érdekességet mutatnak az alábbi Numberphile videóban. A videó végén ajánlanak egy másikat, és ha a gyerek figyelmét felkeltette az első, akkor meg fogja nézni a következőt is, és így tovább. Ha valaki véletlenül rákattintana a videóra, ne aggódjon, tényleg olyan szinten magyaráznak benne, ami laikusok számára is érthető :)


Gondolom mindenki találkozott már a Facebookon keringő olyan bejegyzéssel, amely olyan matematikai feladatot tartalmaz, amelyet csak a „világ legokosabb emberei” tudnak megoldani. Sokan hiszik magukról, hogy azok közé tartoznak, és nagyon okos dolgokat tudnak írni megjegyzésben. A tanulókkal is megoszthatunk ilyen feladatokat, és megbeszélhetjük velük - akár a Facebook csoportban is -, hogy mi(k) a helyes megoldás(ok), és mit vétenek a „nagyokosok”. Itt egy példa rá, amivel a héten találkoztam: A megoldás most akkor 40 vagy 96, esetleg más?



Ahogy már korábbi bejegyzéseimben is említettem, hogy matematikai képletek bevitele nem lehetséges, ez a Facebookra is érvényes. Ez mondjuk megbocsájtható, hiszen nem az oktatás a fő célja az oldalnak. Nem ismerek olyan közösségi/oktatási oldalt, ahol ez lehetséges lenne, úgyhogy egyelőre még csak reménykedem, hogy valakinek eszébe jutunk mi is, akiknek ilyenre igénye lenne :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése