2016. április 4., hétfő

Dolgozatírás online kérdőívvel?!

Amikor nekiültem, hogy elkészítsem az eheti feladatot, bajban voltam a témaválasztással. Egyszerre túl sok ötlet jutott az eszembe, de egyiket sem tudtam elképzelni kérdőív formájában. Vagy matematikai képletet vagy ábrát kellett volna beszúrnia a kitöltőnek, de erre sajnos (tudtommal) még nincs lehetőség egyik kérdőívkészítőben sem. Végül az oszthatóság témakör mellett döntöttem.

Ezt a feladatsort egy 9. évfolyamos osztályba szántam, akik az Algebra és számelmélet nagy témakörön belül az oszthatóság részt ezzel zárják le. Tehát ez nem egy témazáró, hanem csak egy kis dolgozat. A gyerekeknek a kérdőív mellé szükségük van papírra, ahol a számításaikat el tudják végezni, de ha már a számítógép/tablet előtt ülnek, akár azt is használhatják.

A kérdőívemet a Redmentán készítettem el. Aki nem ismerné, annak mindenképpen ajánlom, hogy pillantson rá, mert egy nagyszerű magyar felület. 

A feladatsor a "modern_oszthatóság" direktcímen keresztül érhető el a Redmenta oldalán. 


Alapbeállítások: 

  • Névtelenül, regisztráció nélkül is elérhető. Ha bevinném egy osztályba, akkor a feladatsorba beszúrnék egy plusz "kérdést", ahol a kitöltő diáknak a nevét kell beírnia, de ettől most eltekintettem.
  • A kitöltésre 25 perc áll rendelkezésre.
  • Mindenki csak egyszer töltheti ki (ez egy fölösleges beállítás jelenleg a névtelenség miatt, de egy osztályban szükséges).
  • A feladatok és ahol lehetséges a válaszlehetőségek is véletlen sorrendben vannak.
  • A beadás után azonnal kap a kitöltő visszajelzést feladatonként. Nemcsak a pontértéket, hanem válaszokra magyarázatot is kap. 

A feladatok:

6 feladatot tartalmaz a kérdőív, különböző típusú feladatokkal.
Nézzük őket sorban:

  1. Ennek a feladat megoldásához a gyerekeknek meg kell adniuk a 2700 prímfelbontását, majd az osztók számának meghatározásához a tanult képletet alkalmazni. 
  1. Több kérdésből álló igaz-hamis feladat a prímszámokról és az oszthatósági szabályok közötti összefüggésekről.
  1. Meg kell határozni mindkét szám prímtényezős felbontását, majd megkeresni a feladatban található (nem feltétlen prímszámok közül) a közöseket.
  1. Ez is egy igaz-hamis feladat, de ez egy kicsit bonyolultabb, elgondolkodtatóbb.
  1. Meg kell határozni mind a négy számnak az osztóinak a számát, majd az osztók száma szerint növekvő sorrendbe rendezni a számokat.
  2. Az utolsó feladatánál érdekes dolgot vettem észre. Chrome böngészőben megnyitva a feladatsort bosszankodtam, hogy a képletszerkesztőben bevitt szöveg nem jól jelenik meg. Megnéztem Firefox-ban is, ott viszont helyesen látszik. Vagyis ebből arra következtethetünk, hogy Chrome-ra nincs optimalizálva az oldal! 
Firefox-ban:

Chrome-ban:

Ha valaki nem jelentkezik be a kitöltés előtt, akkor az eredmény közlése előtt a rendszer felajánlja a funkciót, hogy a későbbiekben is megmaradjon. Ha nincs Redmenta fiókunk, és nem is szeretnénk létrehozni, akkor a Kihagyás gombra kattintva tovább mehetünk a kiértékelésre.


Lezárás:

Még fejlesztés alatt áll az oldal, matematikai szempontból több dolgot is kiszúrtam, ami hiányzik. A képletszerkesztő egyelőre csak a feladatszöveg megíráshoz használható, válaszlehetőségeknél vagy a kitöltők által még nem használható.(Kb. fél éve írtam a fejlesztőknek egy levelet ezzel kapcsolatban, és azt a választ kaptam, hogy hamarosan elérhető lesz. Na de mikor? :) ) Ugyanez vonatkozik a képfeltöltésre is, annak a használata is kezdetleges még. Ezeknek a hiányosságok ellenére úgy gondolom, hogy (egyelőre még) más területeken jól alkalmazható, sőt alkalmazandó felület a Redmenta!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése